پر کردن شکاف با ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌ها گزینه ای بادوام و طبیعی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. قبلا دندانپزشکان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با بریج یا پروتز دندان استفاده می‌کردند، اما حالا ایمپلنت‌های دندانی گزینه بهتری هستند. ایمپلنت‌ها به‌اندازه دندان‌های طبیعی خوب به نظر می‌رسند.


ایمپلنت دندان دارای سه بخش است:



  • یک پیچ تیتانیوم (که ایمپلنت نامیده می‌شود) در استخوان فک جاسازی شده و جایگزین ریشه اصلی می‌شود.

  • یک تاج چینی

  • اتصال دهنده‌ای که دو قطعه را به هم متصل می‌کند (به نام اباتمنت)


بر خلاف پروتزهای مصنوعی که قابل برداشتن هستند، ایمپلنت دندان دائمی است. به گفته آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا، پیچ تیتانیوم به استخوان متصل می‌شود و ایمپلنت‌ها را نسبت به گزینه‌های دیگر بادوام‌تر می‌کند، یکی از دلایلی که بیش از ۳ میلیون آمریکایی این ایمپلنت‌ها را انتخاب کرده‌اند و بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر هر سال این روش را انجام می‌دهند، همین دلیل است.


ایمپلنت دندان  معمولاً در دو نوبت قرار داده می‌شود: جراح دهان، پریودنتیست یا دندانپزشک عمومی آن را معمولاً در زمانی که تحت بی‌حسی موضعی قرار می دهد. بعد شما از پروتز جزئی موقت یا نگهدارنده استفاده می‌کنید تا زمانی که لثه بهبود یابد، که اغلب چند ماه طول می‌کشد. سپس دندانپزشک یک تاج چینی یا طلایی وصل می‌کند. قرار دادن هر ایمپلنت ممکن است ۳۰ دقیقه طول بکشد.


ایمپلنت‌های دندانی در مقایسه با بریج ورک - که معمولا پس از ۱۰ سال نیاز به تعویض دارند، پوسیدگی ندارند. قرار دادن آنها با دندان‌های سالم تداخلی ایجاد نمی‌کند و با مراقبت صحیح، بیشتر آنها مادام العمر باقی می‌مانند.


قیمت ایمپلنت دندان بر هر دندان متفاوت است و شامل ایمپلنت و تاج نیز می‌شود. اکثر شرکت‌های بیمه هزینه را پوشش نمی‌دهند.


میزان موفقیت ایمپلنت‌ها به بالای ۹۵ درصد می‌رسد و برای افرادی که به اندازه کافی سالم هستند تا روش‌های معمول دندانپزشکی را انجام دهند، گزینه خوبی هستند. اما برای همه مناسب نیستند. دندانپزشکان ممکن است در مورد ایمپلنت برای افراد مبتلا به بیماری لثه یا کسانی که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت تیتانیوم ندارند، هشدار دهند. کودکانی که فک‌هایشان هنوز در حال رشد است، باید تا اواخر نوجوانی صبر کنند.



اگر دندانپزشک شما کاشت ایمپلنت را توصیه می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم این سوالات را قبل از گرفتن نوبت بپرسید.


آیا هر نوع مشکل پزشکی یا شیوه زندگی من می‌تواند این روش را برای من تبدیل به ایده بدی کند؟ افرادی که مشکلات سلامتی خاصی دارند - از جمله دیابت کنترل نشده و بیماری قلبی - و کسانی که سیگاری هستند ممکن است به معاینات یا آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشند.


چه کسی این روش را انجام خواهد داد؟ بسته به پیچیدگی آن، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح دهان و دندان یا متخصص پروتز برای قرار دادن ایمپلنت ارجاع دهد.


ایمپلنت در کجا و چگونه ساخته می شود؟ برای اطمینان از دریافت ایمپلنت با کیفیتی که در یک آزمایشگاه معتبر توسط تکنسین دندانپزشکی واجد شرایط ساخته شده است، قبل از قبول این روش، در مورد گواهینامه‌ها، مواد و آموزش کارکنان آزمایشگاه بپرسید.


چقدر طول می کشد تا خوب شود؟ لثه ها ۲ تا ۴ ماه پس از کاشت ایمپلنت بهبود می‌یابند. فک بالا کندتر از فک پایین‌تر بهبود می‌یابد.

منبع خبر :